Rykten kan döda

Vem har inte gillat att snacka skit? Inte jag i alla fall, visst jag är inte perfekt, jag har nog sagt ett och annat om andra, men inget jag inte har kunnat stå för.
 
Att sprida falska rykten är inte okey någonstans. Lyssna inte på vad alla säger om en person, det kan vara helt fel, och sprid aldrig något vidare, för du har ingen aning om vem den människan är. Man ska inte sprida något om någon man känner heller för den delen.
 
Jag hade några år i mitt liv då jag var stans snackis visst det tar jag som en komplimang, men för i helvete asså. Herregud vad jag fick hålla på och försvara mig, just då visste jag inte bättre. Det sög så mycket energi att försvara sig att jag en dag gav upp och tänkte, bryr jag mig verkligen om vad folk tycker och tänker om mig som inte känner mig? Svar nej, jag lade ner mitt försvar. Och jag brydde mig inte överhuvud taget. Men vissa rykten var fasen inte roliga att få höra på omvägar.
 
I skolan var det någon tjej som startade ett rykte om mina bröst om mina bröst, förstår ni? Asså hur orkar vissa tjejer hålla på. Det är för i helvete min kropp någon går och snackar om, till hela skolan, det är ju inte så att dessa rykten inte når till lärare heller, för det gör dem. Jag hade tydligen siliconbröst fick jag veta på omvägar. Hur skulle jag kunna försvara det? Det är ju inte så att jag hade lust att ställa mig i aulan och tala om för hela skolan att det inte var sant, och varför skulle det ens läggas på mig? Jag fick blickar på min byst som jag redan skämdes för, det snackades, och jag kunde inte ta av mig och bära ett linne för att jag visste att alla skulle kolla in min hylla och diskutera den.
 
Det är inte okey. I dag ska det visas upp när man har förstorat brösten, det ska skyltas och det är tydligen helt normalt att visa dem för att det är ju bara pattar heter det, men vi som har "äkta" stora som små pattar kanske inte vill ha den uppmärksamheten, tyvärr har det blivit automatiskt. Jag är rakt från hjärtat skit less på allt pattprat både från killar och tjejers håll.
 
Sprid inga falska rykten, starta inget du inte vet nåt om, undrar du något fråga den personen saken gäller. Bilda din egna uppfattning om människor. För tro mig människor är jävligt duktiga på att snacka skit om andra som inte stämmer.
 

Kommentarer:

1 Siri |Diabitfit|:

Så sant, riktigt tröttsamt med folk som startar rykten när de i själva verket inte har en aning om vad de snackar om...

2 Anonym:

Många rykten om mig stämde men vissa rykten som om att jag hade HIV var värsta jag hört under alla år i hela mitt liv. Skulle jag haft det är jag SKYLDIG att berätta för mina partner o vänner då smittan är stor. Lovar när jag hörde det var jag inte ens arg utan brast ihop totalt för detta var fan värre än någonsin. Inte för det är fel på dem som har HIV men just den saken liksom. Kram fina du/ pega.

Har satt lösen på min blogg. Maila om du vill ha lösen.
[email protected]
Kramis

Svar: Men asså helt sjukt ju. Varför har du låst din blogg? Kram
Polly

3 Frida:

Rykten och skitsnack kan förstöra så mycket. När jag blev mobbad spreds en massa elaka rykten om mig och framförallt förnedrande rykten ( var bara 12 år) och det gjorde att fler började mobba mig :(

Svar: Ja dem gör ju tyvärr det. Men å vad sorgligt, blir arg, människor är så jävla elaka. Hoppas du inte fick värsta menen efter det? Kram
Polly

4 Netti Starby:

Asså falska rykten blir man verkligen förbannad på och tillslut orkar man ju inte längre. Jag har också varit ett offer en gång i tiden då jag minns hur jobbigt det var. Idag lyssnar jag aldrig på rykten utan bildar min egen bild istället. Bra inlägg! Kram

5 Amanda Lindstrand:

Bra inlägg!

6 Mia:

Usch jag avskyr rykten. Minns hur det var i skolan, urk. Det var verkligen helt absurda saker. Som att någon tolvåring sålde knark, en annan hade legat med minst hundrafemtioelva stycken och en tredjes pappa var mördare. Typ sådant. Tror inte att folk riktigt tänker på vad skitsnack kan skada andra.
Ett bra och VIKTIGT inlägg.

7 Natalie Honkonen:

Hatar verkligen då folk sprider rykten för det mesta stämmer oftast inte ens! Jätte bra skrivet, håller med dig till 100! Kramar

8 Släpp taget. följ flödet:

Så sant det du säger! Känns även lite "typiskt" tjejer att starta falska rykten.. Det är så himla onödigt och kan nog ta mer skada än vad man tror för stunden! Kram

9 Milla:

Håller med om det du skriver..

10 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Så bra inlägg! Tyvärr dömer nog vi människor rent generellt alldeles för snabbt och tror för mycket på vad andra säger...

11 sandra.:

Helt sjukt vad rykten kan förstöra, stackars dig som fick genomgå det. Just ett sånt rykte också om DIN kropp, det är helt sjukt!!!!! bra skrivet!!

12 Tilda:

Du skriver så sjukt bra! :)

13 Tilda:

Du skriver så sjukt bra! :)

14 Eva`s blogg:

Ja folk kan vara riktigt jävla elaka men dem som snackar är mest sådana som vill ställa sig själv i en bra dager tyvärr, framhäva sig för andra folk!! avis är dem o bara att låta dem vara det ...jag vill alltid bilda mig egen uppfattning om folk :) kram å bra inlägg

15 linah:

herregud vilka människor! rykten finns tyvärr överallt,
älskar att du delade med dig av detta inlägget dock!!

16 Tuva Björnwall:

riktigt bra inlägg!!

17 annelie:

grymt inlägg....rykten är så hemska..varför hacka på någon annan ofta mår de som hackar mkt dåligare än en själv och måste agera ut det på sin svagaste länk...jag försvarar inte ryktesspridarna utan vill bara få dig att se annolunda på saken och sträck på dig samt tänk jag är värld mer än att höra skit för jag har ett hjärta av guld. jag vet själv vad som är sant eller inte för huvudsaken är att jag blir älskad för den jag är ....

sv: det blev mkt snyggare nu textfärgen och tack för din kommentar det gick inte att svara via mobilen :( kramisar

18 Martina:

Jättebra skrivet! Tråkigt med människor som hittar på en massa skit om andra.. Kram

19 Gabriella:

Sååå bra inlägg!!

20 A:

Så många gånger som det där att snacka skit om andra bakom ryggen kommer upp i skolan! Vet inte hur många ggr jag pratat med barn om det. Försöker få dem att förstå att ryktesspridning verkligen kan vara som att döda en människa, för den personen har ingen chans att försvara sig. Även om någon faktiskt gjort något dumt är det inte heller okej att snacka skit om den, för det blir så mycket svårare för den personen att "bli bättre" då, när alla redan bestämt sig för att han eller hon är dålig. Har även sagt till barnen att "den som snackar skit om andra MED dig, snackar även skit OM dig med andra"! Vi har pratat mycket i klassen om hur man ska bemöta den som börjar prata bakom någons rygg, hur man ska stoppa istället för att hänga på och låta det fortsätta. Men det är inte lätt...det händer ändå allt för ofta.
Kram!

21 CAMILLAESI:

Din blogg <3333 Men ja rykten är så jävla hemska. Det förstör liv. Sen är jag inte helt oskyldig för att jag är ju en sån som gärna har lite gossip time every now and then, hahah. Men det ska såklart inte vara på någons bekostnad.

Kram finis <3

22 Tilda Barkselius:

Så bra skrivet verkligen. Rykten gör inget annat än att skada!

23 Marie:

Bra inlägg! Rykten kan förstöra så hemskt mycket :(..

Svar: Absolut så är det. Vet inte om det är fel på min dator eller din blogg, kan inte kommentera på din sida? =(. Kram
Polly

Kommentera här: