Det finns så mycket

Det finns så mycket jag vill skriva om men vissa saker kan jag inte ta upp här och det kväver mig lite, men det har ju faktiskt med mitt privatliv att göra. Jag kan inte hänga ut mig för mycket.
 
Allt elände har skapat mig till den jag är i dag, på gott och ont. Vissa traumtasika saker kommer jag aldrig att bli av med, det är min ryggsäck och jag "måste" hantera det. Hur orättvist är inte det egentligen att jag ska behöva bearbeta saker för vad andra har gjort eller gör? Det är bara att göra det, för mig själv.
 
Mina terapeuter som jag har haft genom åren, självvalt satt säga. Jag tycker att det är viktigt att prata om saker man har gått i genom för utan bearbetning är det lätt att man fastnar i ett ältande som gör att man är ledsen och bitter. I alla fall mina terapeuter har haft svårt att "ta" mig, just för att dem har känt sig maktlösa i allt som tagits upp, och ja det är så jag känner också. Jag vet att många har försökt med stöttande ord och vill gärna förstå, men jag känner mig så utanför, att jag sitter/suttit i mycket ingen kan hjälpa mig med eller riktigt förstå.
 
Ibland blir jag påmind om mitt elände och jag undrar helt klart vart jag har fått min styrka och kraft i från. Hur har jag orkat eller orkar. Hur är det möjligt. Mina terapeuter har sagt att dem är helt förvånade över hur jag ändå kan vara så glad och att jag ens har en drivkraft kvar, att jag överhuvud taget ens står på benen. Att få höra dessa ord blir en insikt, för ja ni hur har jag lyckats? Hur orkar jag?
 
Vi är starkare än vad vi tror och det är så sant. Man tror att saker inte är möjligt när man ligger där på botten och sprattlar, men det är möjligt och det sista som sviker oss är hoppet, och det är väl därför jag lever.

Kommentarer:

1 Netti Starby:

Jag tror att vi är starkare än vad vi tror och du är verkligen otroligt stark! Kram på dig

Svar: Tack fina du. Kram
Polly

2 Dixi Wonderland - Toppbloggare hos Vione:

Jag upplever att det hjälper att skriva inlägg men att man sen inte publicerar det. Just att man får ut det men sen sparar de i utkast.

Svar: Tack för tipset. Kramis fin
Polly

3 Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Det där är sant. Jag har också mycket i bagaget men jag delger det inte till någon. Ibland borde man kanske göra det.

Svar: Ja det är nog bra om man gör det faktiskt. Inte bra att hålla allt inom sig. Kramis
Polly

4 Sanna:

Jag tror man är starkare är vad man tror... dock känner jag mig inte så stark ibland haha :) Kram

Svar: Ne i bland kan man känna så men man är det trots allt. Kramis
Polly

5 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

man är verkligen starkare än vad man tror!

Svar: Ja det var tydligt hihi. Kram
Polly

6 Tuva Björnwall:

man är verkligen starkare än vad man tror!!

Svar: Ja det vekar så minst sagt hihi. Kram
Polly

7 Fanny:

fina du, du är superstark

Svar: Men å tack det värmer. Många kramar.
Polly

8 Tilda:

Du skriver så otroligt bra! :)

Svar: Tack så mycket fina du, glad jag blir =). Kram
Polly

9 Bambi:

Din styrka verkar ligga i din öppenhet till största del. Att du inte räds för att prata. Du är så jävla modig tjejen och jag önskar att jag hade haft din styrka under mina värsta motgångar!

Svar: Men å vad du är gullig, tack hemskt mycket. Det kanske ligger något i det du skriver. Du är säkert stark du också. Kram fin
Polly

10 Lili:

Jag har också kunnat känna så ibland, att jag suttit och sitter i mycket ingen riktigt kan förstå eller hjälpa mig med. Även terapeuter har ibland varit mållösa, suttit med gapande mun och varit nära att börja gråta av det jag berättat om. Det är ju fint att de kan bli så berörda, men när till och med terapeuten hamnar ur balans p.g.a. en berättelse känner man sig lite maktlös och ensam. Som tur är har jag ändå lyckats tillgodose mig den hjälp de kunnat erbjuda, så jag mår mycket bättre idag. Men när jag diskuterar erfarenheter med vänner och bekanta känner jag ofta att jag är ensam i detta, ingen har vuxit upp på det sättet som jag gjort, vissa tror inte ens på min berättelse. Typ: "ingen kan ha gått igenom så mycket skit som du, det är något som inte stämmer." Klart något inte stämmer, min mamma var psykotisk och emotionellt instabil, jag växte upp som inget barn ska behöva göra. Det är det som är felet i berättelsen, men att det är fel betyder inte att det är osant.

Med det sagt: jag kan relatera till det du beskriver här, och ja, våra erfarenheter av format oss till de vi är idag, på gott och ont. Vi skulle vara andra människor utan dem, frågan är om vi vill det?

Svar: Bra inlägg och intressant att höra din berättelse. Man är nog inte så ensam om saker som man känner sig, men kan absolut känna som du att många i ens närhet inte förstår.
Ja kan nog inte föreställa mig hur det skulle vara att vara uppväxt på ett annat sett, vem vet hur det skulle bli eller vara. Nu är min resa så här i livet och jag försöker leva det så gott det går.

Kram till dig
Polly

Kommentera här: