Skruvade saker (del 3)

Undermedvetet i mina tonår, tror jag faktiskt att jag ville ta livet av mig, inget jag tänkte på då, men något jag har reflekterat över idag.
 
Det fanns så många stunder jag utmanade ödet och en av dem gångerna var när jag tog beslutet om att dricka sprit, knappt 12 år gammal. Spriten SNODDE jag av min far, fy fy skäms, så alla föräldrar håll reda på spriten.
 
Jag tog en halvliter sprit. Gick ut till skolgården där alla hängde och blev fulla. Det var en person som var elak mot mig den kvällen, som skojade eller snarare gjorde narr av något fruktansvärt jag hade varit med om bara några månader innan.
 
Jag tog besutet att häva i mig en halvliter ren sprit. Just då ville jag dö vilket jag också höll på att göra. Jag säckade ihop. Låg på asfalten medvetslös. Inte en ända människa som var där hjälpte mig eller ringde hem till mina föräldrar.
 
Det var två tjejer jag hade gjort mig osams med som råkade gå förbi och såg att jag låg där, dem märkte att jag inte var i medvetandet. Dem ringde hem till mina föräldrar och ner kom min mamma som heller inte fick någon hjälp att få in mig i bilen. Mamma körde hem mig, försökte sätta mig vid toan men jag säckade bara ihop, jag pratade inte och saknade helt reflexer. Mamma körde i raketfart upp till akuten, där dem magpumpade mig, satte mig i duschen. Mitt hjärta slutade att slå, men dem fick i gång det igen.
 
Ett helt dygn var jag borta och jag minns ingenting från det att jag säckade ihop. Jag vaknade på morgonen men var ändå inte vaken. Det kändes heller inte som att jag hade sovit för jag var praktiskt taget helt förstörd när jag vaknade. Det tog en vecka innan jag kom på fötter igen och en sak är säker min tid var inte kommen då.
 
Det var oerhört korkat av mig att göra så, men i den åldern förstod jag inte bättre. Jag lärde mig också att många av mina "vänner" totalt struntade i att jag låg där medvetslös, jag kunde inte räkna med att någon skulle rädda mig, vilket är sjukt. Jag fick en stor respekt för alkoholen och det är jag glad över idag. Bara för att alkoholen är laglig så är den inte bättre än några andra droger och skit man kan hamna i.
 
 

Kommentarer:

1 Eva`s blogg:

Ja så rätt det kan ställa till med mer än man tror man skall ha respekt för det tack snälla för du delar med dig ha en fin dag kramen

2 Matilda Johansson:

Starkt av dig att berätta, vilken historia. Men förhoppningsvis lärde du dig något och kanske kan lära andra genom din berättelse 😊

3 Släpp taget. följ flödet:

Vilken otäck historia.. Tack och lov att du slutade så bra! Starkt av dig att våga dela med dig! Kramar

4 Siri |Diabitfit|:

Vad obehagligt, men tur att det slutade bra till slut!

5 annelie:

mpodigt att du berätta det stor styrke kram

6 Netti Starby:

Nä fy vad läskigt och du hade verkligen en skyddsängel. Så starkt av dig att du delar med dig av det här. Kram

7 Days by Johanna:

Usch, vilken tur det slutade bra. Alkohol är lika farligt som narkotika, det är lika lätt och fastna i spriten som för cigg, eller annat knark.

8 Lovisa (wildisland):

Men SÅ SJUKT att ingen först gjorde något!! Tur att det slutade bra i alla fall <3

9 FrökenTV, bloggen om tv och film:

Starkt att du skriver om det! :)

10 Hanna Sahlqvist aka Hannavic:

Jävlar det var en rätt gripande historia..!

Många kramar från Hanna <3
www.hannavic.se

11 sandra.:

Så hemskt, att ingen ens gjorde något är helt ofattbart. Sån tur att du överlevde och att det slutade bra! Men förstår att det är ett minne som du inte glömmer.. Bra att du skriver detta så fler ungdomar förstår att sprit inte är o leka med. Man ska ta det lungt, kram <3

12 Ensamhet vid psykisk ohälsa!:

Ensamhet vid psykisk ohälsa! En bra organisation för personer med psykisk ohälsa är RSMH, Riksförbundet för Social och Mental Hälsa. Det här har jag saxat från deras hemsida: "Här kan den som lever med psykisk ohälsa och ensamhet hitta stöd i umgänget med andra i samma situation. Det kan handla om allt från att ta en pratstund över en fika till att delta i en självhjälpsgrupp, kurser och andra aktiviteter eller engagera sig i själva föreningsarbetet." Källa Har du NPF kan jag rekommendera föreningen Attention: "Vi har 60 lokalföreningar runtom i landet. Där kan du träffa andra som befinner sig i en liknande situation. Lokalföreningarna arrangerar träffar, utbildningar och gruppaktiviteter. Om du vill kan du även engagera dig intressepolitiskt genom din lokalförening." Källa

Vill du lära känna personer som inte nödvändigtvis har samma problem som du finns det en tjänst som likt en dejtingsajt hjälper dig hitta vänner, tyvärr är den bara för kvinnor och jag har inte hittat någon motsvarighet för män. Den tjänsten heter Tjejkompis och du hittar den här. En annan bra sak som kommunens socialpsykiatri tillhandahåller är något som här i Uppsala kallas "träffpunkter". Det ska finnas något liknande i din kommun. Träffpunkterna, eller vad dom kallas hos er, har olika kurser, matlag, friskvård och andra aktiviteter som naturpromenader, badutflykter och arrangerar resor tillsammans. Man kan också oftast bara gå dit och sitta och umgås. Kontakta dom så får du säkert komma dit och se dig omkring och få information om vad dom har för aktiviteter. Vissa personer med psykisk ohälsa eller diagnoser har också rätt till en kontaktperson eller ledsagare genom kommunen. Den personen fungerar som kombinerad stöd och kompis som man kan bjuda hem, gå på bio, fika med eller umgås hur ni vill.

Jag hoppas att det här är något som hjälper dig som lider av ensamhet, jag vet själv hur det är. Det viktigaste är att komma ihåg att det inte är ditt fel! Det är lätt att känna sig värdelös och meningslös när man saknar nära relationer men du måste komma ihåg att det är sjukdomen eller diagnosens fel, det har inget med dig eller din personlighet att göra!

13 isabelle :

fy fan :(

14 Misstossequeen:

Väldigt modigt att berätta!

Svar: Vad kul att den uppskattades :) Tack snälla! Kram

15 Amanda:

Usch vilken hemsk historia! Tur att den hade ett bra slut i all fall!

16 Gabriella :

Men guud så läskigt!!

17 Caroline:

Starkt av dig att berätta om det där! Känner igen mig i mycket av de du skriver.. drack rätt mycket alkohol själv som 15-16 åring :( Hamnade på sjukhus! Inte bra..

18 CAMILLAESI:

så obehagligt med spriten :/ vilken tur att du överlev det hela

19 Petra Olsson:

Men hjälp stackars dig du är så underbar som delar med dig , stor kram fina

20 Bambi:

Usch vad läskigt :/ Sån jäkla tur att du tillslut fick hjälp i alla fall.

Kommentera här: