Min bror som har schizofreni (del 3)

Jag fick en fråga från Sara 
 om jag vill skriva lite om min brors schizofreni och hur det har påverkat mig.
 
Ni kan läsa dem tidigare här och här 
 
Nu skriver jag utifrån mig och utesluter mor och far i detta. Jag hade ändå tänkt att göra några delar om det här då det är ganska mycket.
 
Vill påpeka att alla diagnoser är olika för alla, så ni inte tror att alla med schizofreni är/var som min bror.
 
 Min bror insjunkna i en väldigt tidig ålder så tidig att vi till och med fick vänta på att få en plats åt honom på behanlingshem. Åldersgränser. Allt gick väldigt fort fast vi såg tendenser till att något var fel i ganska många år.
 
Min bror blev väldigt "sjuk" och väldigt våldsam. Från att vara en ganska tystlåten och snäll liten kille, så blev han ett monster. Att som anhörig försöka förstå vad som hände var väldigt svårt då hela han blev en annan person. Jag fick hela tiden vara på helspänn och passa min rygg. Hela tiden tänka ett steg längre än honom, vilket jag inte visste vad det var. Jag fick tänka som en våldsam person. Vilka lägen kan han få för sig att ge mig en smäll, har han registrerat vart alla "tillhyggen" finns. Kan jag sätta mig brevid honom i sängen, eller ställa mig långt inne i rummet med avstånd till utgången. Ska jag följa med honom in på toaletten eller ska jag plocka bort alla saker i badrumsskåpet.
 
Min bror kunde inte längre föra en konversation eller så ville han inte det helt enkelt. Jag vet inte. Vi vet inte alls vad han tänker på, eller vilka sår han har. Han har aldrig nämnt något efter insjunknandet. Han vill inte prata och han vill gärna vara för sig själv. Han kan sitta med när vi äter men går i från bordet när han är klar. Jag märker ganska fort när han inte vill vara med oss. Han stänger in sig på sitt rum och kommer ut när han vill. Frågar jag en fråga som vill du följa med ut och sparka boll, alla lägen säger han nej, så ibland får man puscha honom och säga nu ska vi gå ut och sparka boll, då kan han hänga på.
 
Min bror har inget socialt liv och vill inte ha det, han klarar knappt av att åka till tandläkaren med sin personal. Han kan med andra ord inte jobba. Han är rädd för vatten och vägrar bada på badhus. Ett tag eller snarare många år ville han inte duscha, han var rädd. Vi fick puscha honom till det och ge honom en belöningen efteråt.
 
När detta hände min bror för 12 år sedan, om jag inte minns helt fel, förstod jag ingenting. Allt som hände var som taget från en film. Själv arbetade jag inom rättspsykiatrin och visste exakt hur jag skulle göra inom mitt arbete, men hade inte en aning hur jag skulle "ta" min bror. Jag blev stel och mitt tänk var hela tiden säkerhet. Det tog många år eller jag känner så än i dag att jag har förlorat min bror. Jag har många gånger ångest för att jag kanske inte finns där varje dag, att jag besöker honom för lite, rädslan finns hela tiden för att han ska tro att jag struntar i honom. Det gör jag inte. Jag måste ändå säga att jag är glad att han bor på ett "hem" som han är lugn och trivs med. Saknaden efter min "riktiga" bror är stor, men jag har accepterat att situationen är så här, och så länge han har det bra kan jag också må bra.
  
 

Kommentarer:

1 Eva`s blogg:

Tack för du delar med dig av detta, jag har bara sett det på gamla människor på jobbet, men förstår att det tar på en att ha det i familjen, så klart vill man de sina det bästa i världen du är en fin tjej glöm inte det!!! fin dag å stor kram

2 sandra.:

Ett väldigt rörande inlägg tycker jag, jag har väntat på att du ska skriva om detta då jag också undrat om det här. Det är hemskt att detta drabbade din bror, och förstår att ni har många frågor liksom om hur och varför. Det är bra att din bror trivs bra nu där han är men samtidigt förstår jag din saknad och hur jobbigt det är, eller jag förstår inte men jag kan tänka mig att det är tufft. Men det är som du skriver bara att acceptera och leva utifrån det nya livet som han har & ni har. Kram vännen<3

3 FrökenTV, bloggen om tv och film:

tack för att du delar med dig. Väldigt intressant att läsa

4 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Väldigt intressant att läsa! Starkt att du delar med dig

5 Natalie Honkonen:

Så starkt av dig att dela med dig om detta! Väldigt bra skrivet och intressant att läsa!

6 Gabriella :

Såå intressant inlägg, såå hemskt att såna saker händer och speciellt vid en ung ålder. Måste ha varit fruktansvärt jobbigt att tänka hur man skulle bete sig för att inte då en smäll, kram fina du!!

7 Eva`s blogg:

Känsligt, men oxå intressant för ofta syns det inte utåt hur man mår inåt jag vet ju bara hur dem på jobb funkade just nu har vi ingen med den diagnosen ...hur är det med din mamma? och pappa o deras relation till din bror nu? stor kram

Svar: Vi har en ganska bra kontakt till honom, inte min far dock. Vi finns så mycket vi kan och när tiden finns. Kramis
Polly

8 Tilda:

Så starkt att du delar med dg! Många kramar <3

9 CAMILLAESI:

Jag kan inte relatera på något sätt, men det låter så trist verkligen att "förlora" sin bror på det viset. Så bra att du delar med dig av detta så att fler i din situation slipper känna sig ensamma.

Kram<3

10 ♀ Sara Ben's ♀:

TACK SÅ MYCKET FÖR DITT INLÄGG!! Som jag tidigare skrev så känner jag en nära som har schizofreni men hen är allt annat än våldsam - raka motsatsen.

Varför jag ville veta din synvinkel är för attschizofreni kan ta sig i flera uttryck hos en sjuk person, och därför blir det även att anhöriga tar det på olika sätt.

Jag kom en gång i kontakt med en tjej som hade en pappa som hade schizofreni. Pappan kunde se spindlar klättra på armen, medan den jag känner aldrig sett ngt utan "bara" inbillat sig saker som att psykologer kan läsa henoms tankar och att polisen är efter henom.

Tack igen för ditt inlägg!

11 Caroline:

Vad starkt av dig att ta upp såna här stora ämnen i din blogg. <3

12 Linnea Aurora:

Väldigt intressant att läsa, fint att du delar med dig av dessa upplevelser i din blogg!

13 Johan:

Wow, vilket inlägg, tack för att du delade med dig! Väldigt intressant att läsa tycker jag, me hemskt på samma gång. känner man sig inte maktlös sådär, när man själv liksom inte kan göra något åt vad som håller på att hända? :/

Svar: Tack så hemskt mycket för din fina kommentar. Jo herregud det är bara förnamnet, man får lägga sitt egoistiska tänk bakom sig och tänka att personen behöver proffshjälp och där med slå larm.
Polly

14 Julia:

Så intressant att läsa <3

15 Vanessa:

Väldigt intressant och viktigt inlägg. Det är så lätt att glömma bort mänskligheten runt om oss. Det som känns som en självklarhet kan vara hela världen för en annan. Önskade fler kunde ta del av detta och "lära" sig, samt förstå!

16 Siri |Diabitfit|:

Starkt och intressant inlägg!

17 linah:

älskar att du är så öppen ! <3

18 Kattis:

Mycket intressant läsning men hemskt tråkigt att detta drabbat er...förstår att du saknar hans "riktiga" jag! Starkt att du delar med dig av din upplevelse för det kan garanterat hjälpa andra som hamnar i liknande situationer!:)
sv: hehe det kommer fler liknande tävlingar framöver som du kan vara med i istället!:)

19 Eva`s blogg:

Kommer in här i all enkelhet & skickar en stor kram till en fin tjej ha en bra fredag :)

20 N:

Starkt att du delar med dig utav detta. Det är svårt att sätta sig in i situationen själv men förstår att det måste vara jobbigt. Kram på dig

21 ddianasliv.blogg.se:

Väldigt intressant att läsa. Starkt att du delar med dig - tror att du hjälper många genom det du skriver och den du är.

Kommentera här: