Vem har rätten att bestämma det?

Nu tänkte jag ta upp något som jag har hört att många gärna kan diskutera och tycka till om.
 
Ålder, kläder och vikt. Ibland undrar jag hur vi människor orkar engagera oss så mycket i vad andra har på sig eller inte. Det ska diskuteras att en "fet" person klär sig olämpligt, att en äldre person som bär ungdomligare kläder har åldersissius, att en smal person är så mycket snyggare i kjol än en person som är "överviktig". En fråga bara, vem fan har rätten att bestämma över hur andra personer ska se ut? Jag är jag lite upp och ned, och tycker alltid tvärt om än andra. Jag har hört så mycket hur människor kritiserar.
 
Vem fan bryr sig om en tjej kommer med grönt hår eller rockkläder? Jag menar det ska alltid snackas om folk som inte följer modet, men skulle tex grönt hår vara inne, då är det okey, annars inte eller vad? Helt ärligt vad lägger vi våran tid på? Och vad stör det oss egentligen om någon kommer och ser annorlunda ut? Det behöver inte alltid handla om att man är annorlunda, det ska tydligen snackas ändå.
 
Jag har hört så många unga tjejer som pratar om äldre personer som går med "udda" kläder, eller ungdomligare kläder att vilka tror dem att dem är, eller typ, hon är ju 60 år så kan man ju inte gå klädd, hon är ju mamma då bär man inte detta linne, listan går att göras lång, och jag blir irriterad på det här.
 
Då säger jag såhär, bara för att du råkar bli 50 år ska du alltså inte få bära det du tycker är snyggt för att andra tycker att det är olämligt för din ålder eller vikt? Det är helt sinnessjukt. Vadå står det en stämpel på att efter 40 år ska man lyssna på dansband, bära trosor som sträcker sig över naveln, säckiga gamla jeans, kort krulligt hår, och loofers skor, är det den synen vi har på åldrandet och kläder? Det är inget fel att bära det jag skrev nu, men jag förstår inte varför det ena är okey men inte det andra om ni förstår?
 
Alla är vi olika, alla har rätten att tycka vad dem vill, men ingen har rätten att kritisera en annan persons val, kläder, vikt och ålder.

Kommentarer:

1 Netti Starby:

Jag håller med dig men jag skulle aldrig sätta på mig rumpkorta jeansshorts så att man ser halva rumpskinkorna. Om jag hade varit 18 eller 20 år så kanske, men i min ålder känns det lite väl haha. Eller så kanske jag bara börjar känna mig gammal men jag tror aldrig jag kommer permanenta håret någon gång. Bra inlägg! Kram

2 Malin:

ja, vem har egentligen rätten att bestämma något sådant om någon annan. bara för att det inte faller en i smaken s
å beyder det ju inte att alla tycker lika:) Bra skrivet

3 annelie:

sååå j*vla bra skrivit :D

4 Martina:

SÅ BRA SKRIVET! Håller verkligen med dig!! Kram

5 Gabriella:

Såååå bra!!

6 JoJo:

grymt inlägg bruden!!!

sv; men tack. är alltid kul att köpa lite nytt! :) kram

7 Ida Jansson:

Alla ska få klä sig som dom vill och i det dom trivs oavsett kroppsform och ålder.

8 LIL' BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Grymt inlägg!

9 Elena:

Jag håller med dig, låt alla få klä sig precis som alla vill!

10 Veronica Möller:

Folk borde inte bry sig så mycket om hur andra ser ut utan hur man själv ser ut. För tycker du att du ser bra ut så skit i vad andra tycker. För det handlar mycket om att man ska klä sig i det man trivs i och sen skita i vad andra tycker. :)

11 A:

Så bra skrivet! Det där är ett gammalt tänk, att man inte kan ha det man vill, bara för att man uppnått en viss ålder. Men man ska absolut få ha det man trivs i och själv tycker man ser bra ut i. Och folk ska banne mig inte kommentera andras vikt och utseende! Har varit utsatt för det så mycket under alla mina år (först pga undervikt och sen pga att min mage plötsligt växt till sig) och är grymt trött på att folk måste kommentera andras utseende!
Kram!

Svar: Ja jag tycker det e hemskt. Alltid ska det vara något nån stör sig på, fattar inte folk att det sårar? Tack för din kommentar. Kram
Polly

12 Emelie Andersson :

Så jäkla bra!! Just min klädstil har jag aldrig brytt mig om hur andra tycker. Jag klär mig i det som jag tycker är bekvämt :)

Sv: ja visst är han stilig ;)

Svar: Ja och så ska det ju vara och det angår ju ingen annan. Kram fin
Polly

13 Anonym:

Och vem fan är du att säga till mig att jag inte får tycka att feta och magra människor är oattraktiva. Att den fullt normala människan är den snygga!

14 Tuva Björnwall:

grymt bra inlägg!!

15 ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag har tydliga och ganska bittra/elaka preferenser med vad som är lämpligt att klä sig i, men sedan är det ju bara att inte titta på de jag inte vill se. Det är ju ingen som tvingar mig. Skulle aldrig narra någon annanstans än inuti mitt eget huvud.

Svar: Ne men exakt, ofta är man mer kritisk mot sig själv och vad man själv bär. Och alla får ju tycka vad dem vill, men att kritisera andra är inte så snällt. Kram
Polly

16 Släpp taget. följ flödet:

Vilket bra inlägg! Håller verkligen med dig fullt ut! Fick faktiskt en kommentar förra veckan "Nu är du mamma, tänk på hur du klär dig" VARFÖR DÅÅ!? Menar då inte att jag i vanliga fall går med urringning ner till knäna, men om jag nu hade gjort det, vad spelar det för roll? Super bra skrivet!

Svar: Men asså va, ja det var exakt detta jag menade, vem säger så? Klart man anpassar sig till omgivning osv, men jag förstår inte hur människor orkar. Och det spelar ingen roll alls. Tack för din kommentar och ha på dig det du vill hihi. Kram
Polly

17 linah:

sjukt bra!! tänkvärt inlägg

Kommentera här: