Min far som är narkoman (fortsättning del 14)

Vi slog larm till både polis och socialtjänsten som faktiskt tog detta seriöst.
 
Min far kom ur psykosen och ringde till oss och var lugn, väldigt ledsen för allt som hade hänt. Vi förklarade att vi hade slagit larm till socialtjänsten och att dom skulle kontakta honom och att han då skulle se till att svara. Det gick han med på och blev ändå glad att vi hade slagit larm, så det var skönt och en lättnad. Vi var oroliga för att han skulle bli hysterisk igen nämligen.
 
Socialjouren kontaktade far och träffade honom i lägenheten och såg hur illa däran han var. Vi hade själva inte sett honom på över två veckor så vi visste inte så mycket mer än hur han var mot oss i telefonen.
 
Min far ville träffa oss men vi vägrade ganska länge eftersom vi inte visste vilket tillstånd han var i. Eftersom socialtjänsten hade kontakt med honom och han inte "drogade" och var lugn, fick han komma hem till mig. Vi pratade om allt som hade hänt och han ville inte höra riktigt eftersom han inte mindes något av vad han hade sagt eller gjort mot oss.
 
Jag hade helt glömt bort polisanmälan tills polisen ringde mig igen samma dag som min far var på väg upp till mig, och dom ville ha ett förhör med honom. Hjälp tänkte jag, shit vi hade ju inte nämnt det till honom. Jag klämde fram det lite fint när han var här, för jag vill vara ärlig, sen fick han ta det som han ville, så kände jag. Jag förklarade att en polisanmälan hade gjorts och att dom skulle kontakta honom. Han blev lite snopen men accepterade det, han förstod oss.
 
Dock ville far inte i väg på behandlingshem så han bad socialtjänsten att skriva av honom, för att enligt honom ska han klara att bli drogfri på egen hand, big no no. Tyvärr gör han som han vill, vilket är sjukt.
 
Nu har det gått över en månad och min far inser och känner att han inte kommer att klara detta på egen hand, så nu inväntar vi att han ska få komma i väg på behandlingshem i alla fall. Det låter klokt, för nej han kommer aldrig klara att bli drogfri på egen hand, inte i denna stad och med vänner som bara är narkomaner och alkolister.
 
Nu hoppas jag att det blir ordning och reda på det här för jag orkar inte en dag till med hans missbruk. Jag är fett less, och jävligt besviken igen. Jag vet att det är hemskt det han sitter i, men det är minst lika hemskt att sitta brevid och ta denna skit, år ut och år in. Nej jag tycker inte synd om honom. Självklart vill jag hans bästa, men framför allt vill jag mitt och min mors bästa.

Kommentarer:

1 Linnea Aurora:

Vad fint att du delar med dig om detta, och väldigt intressanta inlägg du skrivit om ämnet- förstår att det måste vara jättejobbigt som anhörig att gå igenom något som detta.

Svar: Tack så mycket, vad kul att du tycker det. Ja det är jobbigt men livet rullar på och jag ser till mitt egna bästa i vissa stunder. Kramis
Polly

2 Lovisa:

Åh! Jag hoppas verkligen att han kommer in på behandlingshem och att han blir bättre. All styrka till er!

Svar: Tack så mycket. Kramis
Polly

3 A:

Oh, vad jobbigt du måste ha det!! Det måste vara så tungt att uppleva något sådant på riktigt, sådant som vi andra bara läser om i tidningar! Tänker på dig!! Och hoppas att ni får hjälp och att det löser sig på bästa sätt!
Stor kram!

Svar: Ja det är långt i från mångas verklighet, det är dock min vardag, vilket är hel sjukt. Tack så mycket tjejen. Kramis
Polly

4 Tilda Barkselius:

Hoppas allt blir bra nu, låter superbra att han ska in på ett hem nu! <3

Svar: Tack. Ja det får vi hoppas. Kram
Polly

5 Simone:

Håller tummarna på att allt blir bra nu när han ska in på hem. Du är väldigt stark som delar med dig och kämpar med det. Längesedan jag läste din blogg nu men kommer helt klart stanna nu. Kram

Svar: Ja gud vad länge sedan jag såg dig här, kul att du hittat hit igen. Tack för dina fina ord. Kramis
Polly

6 Släpp taget. följ flödet:

Åh fy vad jobbigt.. Jag hoppas verkligen att "hemmet" gör susen för honom! Min sambo är fd narkoman men att komma på behandling förändrade hela hans liv. Jag hoppas att detsamma händer din far <3 Kram!

Svar: Jaså det visste jag inte, ja då vet du kanske lite vad jag skriver om. Jag förstår att det förändrade hela hans liv, vad kul för honom och er. Kramis
Polly

7 Caroline:

Så starkt av dig att berätta det här för oss. Kram till dig <3

Svar: Tack så mycket. Kram
Polly

8 N a t h a l i e:

<3

Kommentera här: