Polly och Sandra tycker till om sjukvården

Tack till Julia som kom på ämnet sjukvård.
Tack till er alla som gav mig bra ämnen.
 
Sjukvården.
 
 
Hur ser vi på sjukvårdspersonalen och bemötandet vi får?
 
- Polly:
Det finns rötägg på alla platser och positioner, men det jag har märkt med sjukvårdspersonalen är att dem är stressade och inte har tid för sina patienter. Detta är ju politiska beslut, tack vare nedskärningar och otrygga anställningsformer gör personalen inte alltid ett bra jobb, vilket är fullt förståligt. En person får jobba för fem kanske, vilket inte är hållbart. Jag tycker inte att det är fel på sjukvårdspersonalen, det är fel på dem som skär ned på det viktigaste vi har. Ofta kan jag känna att den är fruktansvärd, man blir inte tagen på allvar. Känns som att man måste ljuga att man är dödssjuk för att få en tid eller bli tagen på allvar. Ofta får man ett svar som ta en alvedon eller ipren så går det över. Jag tycker det ända dem riktar in sig på är medicin, alltid ska man få någon medicin för något, utan att man vet vad man får medicin för.
 
- Sandra:
Jag kommer att skriva utifrån mina erfarenheter kring detta och dem är inte bra, Jag har tappat respekt för sjukvården, Den är verkligen inte bra i dagens läge, och det handlar inte om personalen som, jobbar, det är verkligen inte personalens fel. Utan det handlar om tid och brist på personal.  Jag tycker det är väldigt fel att det ska behöva gå ut över oss patienter, Jag menar att läkarna är stressade, det får en bara att känna som om dem inte tar en på allvar, för det är så det känns, tycker jag iallafall.  Vem av er har inte fått till svar att
" Ta en alvedon och gå och vila " alltså det är helt sjukt hur dem kan säga det.
 
 
Tycker vi att det är lätt att få konatkt med sjukvården?
 
 - Polly:
Jag tycker inte att det är lätt. Jag tycker dem bollar med än. Jag vet faktiskt inte vart jag ska vända mig, för när jag ringer 1177 säger dem åk till akuten eller ring din vårdcentral, så ringer jag vårdcentralen och blir hänvisad någon annan stans. Det är köer, väntetider, och olika telefontider.
 
- Sandra:
Helt ärligt så NEJ! man blir bollad omkring hit och dit. Och så finns det inte telefontider ens ibland, då är telefontiderna slut för dagen och man måste vänta till nästa dag, och finns det inte tid då heller? Nej då anser dem att man ska gå omkring och må dåligt istället. Ska man behöva vänta hur många dagar/timmar som helst för att få en tid, och sen ändå bli hänvisad till tex vårdcentralen osv. Då får man ändå ingen hjälp och måste spendera flera timmar i telefonkö igen. Man ringer till dem av en anledning - för att man inte mår bra, då borde dem förstå att man inte ORKAR sitta och vänta på att få hjälp!
 
 
 Tycker vi att sjukvården gör en bra uppföljning på det man har sökt för?
 
- Polly:
Absolut inte. När jag blev utredd för min ADHD fick jag inte ens någon info om vad det står för, jag fick återigen medicin som jag skulle prova och det var så himla viktigt med återkontroll, vilket hände en gång, sen struntade dem i mig, vilket också gjorde att jag slutade att ta medicin som är ganska farlig om man inte har koll på värdena. Nej jag tycker dem är jätte dåliga med uppföljning. Det har hänt mig en gång att en läkare har ringt upp mig och frågat hur jag mår efter en abort jag gjorde. Annars får jag ringa och jaga runt och i frågasätta allt själv.
 
- Sandra:
Det tycker jag absolut inte att dem gör, dem gånger jag varit i kontakt med vården så har jag aldrig fått ett samtal eller så efter, och jag tycker verkligen dem borde ha bättre uppföljning. Hur kul är det att bara åka hem och kanske fortfarande ha ont men ingen från sjukhuset ringer eller så. Sen förstår jag att det skulle bli väldigt mycket jobb för dem om dem skulle ringa varenda patient. Men dem borde iallafall ringa om det är så att man legat inne/ eller varit med om något väldigt allvarligt, någon stor operation eller så. 
 
 Titta gärna in vad vi tycker till om på Sandras blogg.
 

Kommentarer:

1 Tuva Björnwall:

kul att läsa :D

2 Natalie Honkonen:

Så sjukt bra inlägg!

3 Netti Starby:

Jag har inte heller fått någon uppföljning angående min psykiska ohälsa men ska börja om på nytt efter 7 år. Så intressant läsning! Kram

4 Siri |Diabitfit|:

Kul att läsa, bra inlägg! Min erfarenhet av sjukvården är helt okej, gällande min diabetes, det enda jag inte gillat är vissa personer som inte är så trevliga, men som sagt finns det rötägg överallt :]

5 Petra Olsson:

Bra inlägg och detta ned uppföljning existerar inte ens 😬Kramar

6 Caroline:

Kul att läsa sånt här, bra inlägg! =)

7 JoJo:

kul att få läsa vad ni tycker om sjukvården. själv så har jag inget större förtroende för sjukvården och det beror b la på egna erfarenheter. :/

sv; ja kolla gärna in videon senare. jag älskar att kolla på såna videos. man lär sig alltid nåt bra :) hihi! kram

8 LIL' BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Intressant att läsa!

9 Gabriella:

Åh så bra inlägg!!

10 A:

Ja, sjukvården skulle man verkligen kunna diskutera utan ände. Jag har både superbra erfarenheter och riktigt dåliga. Det verkar bero väldigt mycket på vart man kommer. Något av det värsta jag varit med om var en gång när jag var tvungen att åka in akut med min mamma och vi fick vänta 12 timmar! 12 timmar!!!!! Eller för tre år sen drygt, när jag själv slog armbågen ur led. Idrottsläraren på skolan där jag jobbar drog den rätt omedelbart, men jag fick ju en rejäl skada. Åkte in till akuten (fast inte på ett sjukhus) och fick höra att det absolut inte var nån fara, att jag skulle ha mitella i tre dar och sen gå till sjukgymnast. Två dar senare hade jag så ont att jag inte visste vart jag ska ta vägen, armen var helt stel (i 90 graders vinkel, var sjukt svullen och hade alla möjliga färger (mest svart). Då åkte jag in till en annan akut och där fick jag FÖRTUR på ortopedakuten!! De trodde inte sina ögon när de såg min arm och fick höra att jag inte fått någon hjälp alls på den första akuten! Inte klokt att det ska bero på vart man kommer om man får hjälp eller ej!
Kram!

11 Tilda Barkselius:

Jättekul att läsa, intressant att höra vad ni tycker!

Kommentera här: