Tankar kring min ADHD

Så fort jag föddes och blev medveten om min verklighet förstod jag att jag inte var som alla andra, jag fick också höra det, näst intill varje dag. Att vara så glad som jag var det var konstigt, att jag gillade "typiska" pojklekar var också konstigt, att jag inte kunde sitta stilla och hade en sådan energi var super konstigt. Som tjej beter man sig inte så. Det är några av dem sakerna jag fick höra som barn, dock inte av min familj utan lärare och andra personer.
 
Jag var medveten att min familj inte var som alla andra. Jag var medveten om att jag inte var som alla andra, och jag mådde fruktansvärt dåligt av det. Min högsta önskan var att få vara en i mängden, som kunde sitta stilla och ta order av alla. Men så var det inte. Jag har blivit lärd att man ska respektera alla människor vilket jag gör, men jag har aldrig känt att någon har resekterat mig för den jag är.
 
Mina tankar förr var väldigt tuffa jag tänkte alltid på varför jag var som jag var och kunde inte hitta ett svar. Jag fick klagomål från framför allt lärare att det inte var accepterat att vara som jag var, men ingen aggerade? Antingen var det okunskapen om att ADHD fanns, eller så struntade dem i det, vad vet jag.
 
På äldre dagar när jag fick min diagnos blev jag ändå misstänksam över om dem hade rätt, dem kanske har felbedömt mig. Mina tankar kom som att jag är ju "frisk", det är väl inget fel på mig. Jag kan ofta glömma bort mina svårigheter jag hade som barn och hur tufft jag hade det, i framför allt skolan. Jag har kämpat gärnet för att klara det, och jag gjorde det men det tog lite längre tid. Men hade jag fått rätt hjälp från början så hade säkert mitt liv och pluggande sett annorlunda ut.
 
Jag är ändå glad att jag fick diagnosen för många frågetecken är borta, men min känsla av att vara annorlunda och som sattes på mig som barn kommer alltid att finnas med mig. På gott och ont.
 
Har ni några jobbiga minnen från skolålern?

Kommentarer:

1 Netti Starby:

Jag hade också ett speciellt beteende när jag började i skolan så jag fick gå på utredning via PBU i många år. Men de kom fram till att jag hade jobbigt i min uppväxt de första åren. Kram

Svar: Lite komiskt att du skrev det, har ett inlägg som kommer om BUP hihi. Kramis
Polly

2 Släpp taget. följ flödet:

Vad intressant att läsa.. Hört många som känner "lättnad" när man får sin diagnos eftersom man på något sätt lättare förstår sig själv.

Jag lider av panikångest sedan 12 års ålder, blev mycket retad av klasskompisarna när jag fick ett anfall och de påstod även att jag gjorde det för uppmärksamhet, tills den dagen ambulansen fick hämta mig, då blev alla jättesnälla helt plötsligt.

kram

3 sandra.:

Intressant att läsa, jag har inget direkt jobbigt skolminne mer än att jag hade det riktigt svårt att koncentrera mig. Och att en del lärare var idioter rent ut sagt..

Tycker det är konstigt att dem inte är mer pålästa och förstod varför du var som du var,

Kram fina du <3


4 Petra Olsson:

Kan bara tänka mig att det blir lättare att få en diagnos, många jobbiga skolminnen usch hemska lärare tex kram

5 annelie:

oj då men det känns väl lättare att kunna förstå sig själv när man fåt en diagnos varför man gjorde si och gjorde så?

jag har mobbingen från skolåldern som nu har resulterat i att jag lider utav pda inom autism spektrat....tex så välter jag möbler när jag blir arg och det kopplar jag med barndommen att en kille i min klass välte bänkar när han blir arg och nu när jag blir arg tänker jag på det och ger igen på barnet som välte bänkar då jag alltid fick sitta brevid den personen när jag kommit hem från en operation.ja var ju där och kunde inte välja.. :/ kramis

6 Misstossequeen:

Det du skriver är precis som om det är taget ur min hjärna! Exakt så har jag kännt/känner jag kring min ADHD.. :O

Svar: Ja vi hade det jätte mysigt! :) <3
Får se om jag vågar mig på det eller inte haha. Ska kolla lite klipp på youtube och se vad man kan vlogga om tänkte jag :) Sen får vi se :P Kram

7 Natalie Honkonen:

Väldigt bra skrivet och intressant att läsa! Ha det bra!

8 Linnea Aurora:

Väldigt intressant inlägg, och väldigt bra skrivet!

Har flera men de hade mest att göra med att vi hade en extremt dålig (och sträng!!) lärare, haha- har många berättelser från den tiden iallafall trots att det inte var speciellt roligt i stunden :))

9 MADDISENJ.SE:

Intressant att läsa

Kommentera här: