Tacksamhet och svårigheter

För vissa människor är det lätt att visa tacksamhet, medan för andra är det svårare.
 
Jag är super tacksam för mycket i mitt liv, men jag har jätte svårt att visa det. I skrift går det bättre. Jag tycker detta är jobbigt då det säkert uppfattas som att jag är otacksam. Jag vet liksom inte hur jag ska bete mig när jag får en present eller när någon bara vill krama mig för att den personen tycker bra om mig. Jag har en mur runt mig, som jag vill bli av med, eller snarare krossa.
 
Inombords skriker jag av glädje men inget som kommer fram.
 
Jag har en egen teori kring detta, och som vanligt är det ärr i från min barndom, vad annars hahaha.
När jag som liten fick något så var det oftast sådant jag inte ville ha, nu låter det jätte konstigt, men ni vet barn förstår inte så mycket och i den åldern vill man ju ha det alla andra sina vänner har, och fick jag då aldrig något av det alla andra hade blev jag givetvis ledsen och besviken, eftersom jag redan kände mig annorlunda. Att kunna få en liten tröja som alla andra hade var ett sätt för mig att komma in i"gänget", vilket inte hände. Därav blev allt jag fick en besvikelse.Jag är heller inte uppväxt med kärlek och kramar, knappt sett mina föräldrar kramats.
 
Resultatet blev ju alltså att jag inte vet hur jag ska handskas och visa tacksamhet, för jag vet inte hur man gör. Idag är ju inte prylar allt, jag blir glad av allt men skulle vilja kunna visa det mer.
 
Och med det vill jag tacka er som följer mig, skriver om mig, skriver en kommentar.
Tack till er.

Kommentarer:

1 LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Jag är tacksam över mycket, men "glömmer bort det" i mörka stunder. Har otroligt svårt att visa min tacksamhet...

2 Släpp taget. följ flödet:

Alla har vi våra svagheter, men är man medveten om dom så kan man ju jobba på det och då kan det bara bli bättre :D

3 Micke:


Ett enkelt tack med ögonkontakt och ett leende kan göra mycket :)

Låter trist att känna att du inte kan visa tacksamhet. Tacksamhet är ju trots allt något som kan ge så mycket.. samtidigt som man kan få så mycket tillbaka från reaktionerna när man visar just tacksamhet.

Har själv väldigt mycket att vara tacksam för.

Känner dock att jag är relativt bra på att visa det också, så ska inte försöka ge något råd med någon egen erfarenhet i bagaget.

Men vem vet vad som funkar om man inte testar? :)

Läste nån gång om personlig utveckling, och om hur man kan skriva lite varje kväll i ett block/ en bok..3 bra saker man gjort under dagen.. sen 3 saker man är tacksam för ..
typ
1* jag har gått 1 mil
2* jag har hjälpt min vän byta däck
3* jag klarade tentan

1* solen lyser och våren är på väg
2* tjejen som höll upp dörren till affären
3* jag tog upp kontakten med en gammal vän.

Osv osv osv..
Vet inte om det hjälper :) och det gör ju inte saken bättre ifall det är svårt att verbalt vara tacksam mot folk.. men i längden kanske det hjälper med den positiva sinnes stämningen... och det i sig kan ju förändra mycket :)

Tack! för att du öppnar upp dig och delar med dig av så mycket.
Har inte läst allt men har gått in då och då och tittat.

Ha det bäst och må bra!

(Länge sen den här uppdateringen skrevs så du kanske inte ens använder bloggen)

Svar: Tack så hemskt mycket för dina tips. Det är något jag redan har använt mig av =). Jag har inte samma problem längre med att visa tacksamhet =). Tack för din fina kommentar, har kvar min blogg men bara inte bloggat. Kram
Polly

Kommentera här: