Att vara dotter till en far som är narkoman (del 2)

Jag har många gånger tänkt på att vända min far ryggen. Jag har nog inga problem att göra det om jag skulle vilja, viljan finns inte där, vilket kanske är konstigt.  
  Jag har kontrollbehov och vill gärna ha koll på läget. Jag tror heller inte att jag skulle må bättre av att klippa "banden" med honom, band som vi egentligen inte har men i alla fall. Jag vet att den tiden snart kommer att komma, då han inte finns alls i livet, för tyvärr kommer han att dö i drogerna, det är jag medveten om. Skulle jag må bättre av att vara arg på honom och klippa bandet till honom för att sedan få ett besked att han är död? Nej jag tror inte det. Många gånger kan jag känna att han lika gärna kan dö, för att det känns som att det är det ända som skulle få stopp på allas lidande. Jag vet det låter hemskt, och jag kräver inte att ni som har en fullt "normal" familj ska förstå. Om jag väljer att inte förlåta är en sak och den kan jag stå för, men att vända min familj ryggen och sedan få ett dödsbesked är inget jag skulle klara av att ha på mitt samvete.
 
Det är inte roligt att jämt känna en oro för honom vart är han i dag? Är han på stan och lever rövare? Sitter han häktad? Ligger han på golvet hemma, vilket tillstånd är han i idag. En ständig oro helt enkelt.
 
Det är inte bara skit att vara dotter till min far. Han är väldigt rolig, värsta humorn och det jag ändå tycker är bra med min far är att han alltid är ärlig. Han kan låta hård i bland men inget av det han säger brukar vara osanning. Han är väldigt allmänbildad och smart, vilket gör det mer förvirrande för mig. Hur kan han slänga bort så många talanger och sitt liv på skit. Han som har lärt mig hur man ska vara, bete sig och göra rätt för sig. Det går liksom inte ihop.
 
Jag ser inte min far som min far, för han har inte varit en "typisk" far. Jag ser honom mer som en avlägsen vän.
 
Trots min hårda uppväxt och en narkoman till far, med mycket kriminalitet så har jag lärt mig fruktansvärt mycket och sist men inte minst så har jag sett alla sidor man kan se hos en människa. Jag kan ändå inte tänka mig att ha en annan familj, även om jag kände så när jag var liten. Jag är glad för att jag mår bra och ändå tagit kloka beslut i ett hårt liv.
 
 

Kommentarer:

1 Siri |Diabitfit|:

Väldigt intressant att läsa fortsättningen och starkt att du delar med dig!

2 annelie:

fortsätt vara så klok som du är i dag...det är ju bara du själv som bestämmer din relation till din far ;)du är stark skickar en styrke kram kramar

3 sandra.:

Jätte starkt inlägg, jag fällde faktiskt en tår där, och kan helt enkelt förstå dig i det du skriver, Jag har ingen far som är narkoman men jag har en far som jag heller inte kan kalla pappa. Så mycket av det du skriver förstår jag, man kan inte hata trots att man borde göra det. Din pappa verkar riktigt rolig av det du beskriver, och jag tycker absolut inte du ska klippa banden helt, människor som tror eller tycker att du borde göra det har inte koll på saker och ting. Klart du inte ska lämna honom när han mår dåligt, för det är ju det han gör, när du stannar så visar du bara att du är stark nog och att du har lärt dig hur man tar hand om människor trots att dem kanske inte tagit hand om dig på det sättet du velat. Trots det tuffa så står ni där idag som en familj, kalla det vad man vill kalla det, det är fortfarande en familj, en familj som gått igenom saker som de flesta familjer inte har gjort. Du är en klok och snäll tjej med mycket smarta tankar och val, låt ingen ta det ifrån dig. Kram

Svar: Tack tjejen för din fina kommentar. Ja då vet du lite vad jag pratar om iaf, även om jag inte önskar någon detta. Jätte fin kommentar. Tack. Kram
Polly

4 Fanny:

Väldigt berörande inlägg. Det är väldigt starkt av dig att dela med dig av detta tycker jag. Jag skulle aldrig kunna förstå hur det är men du gav mig lite insikt i hur det kan se ut. Tack för att du delade detta <3

5 Bambi:

Det här var något som jag kände igen mig i. Missbrukande förälder. Det var som att jag skulle kunnat skriva det och jag tycker det är otroligt starkt av dig att dela med dig av detta.

Det intressanta och sköna med det du skrev var vetskapen om att jag inte varit ensam om att inte ha viljan att vända sin far ryggen. Även om vissa kanske tycker att det är konstigt att man inte gör det.

svar: Näe arbetsmoralen är på topp :) Jag trivs med mitt jobb - även om jag kanske överdriver en smula när jag bokar pass. Jag kommer ju inte klaga när lönen kommer dock :P

6 Netti Starby:

Jag tycker att du gör rätt i hur du vill ha din relation till din pappa. Min pappa hade alkoholproblem och det var bland annat orsaken till hans död. Så starkt skrivet av dig! Kram

7 Anonym:

Så trist att relationen mellan dig och din far inte blev så bra :</3 men du är stark!!

Kram finis <3

8 Ann :

Starkt inlägg som så ofta annars!

9 LIL' BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Starkt av dig att dela med dig av dina känslor, tankar och din historia!

10 Amanda CL:

så starkt av dig att skriva om det <3

sv: tack :D

jo precis, men det blir jobbigt när problemen fortsätter och att inte veta vad som är fel :/ men ska på röntgen snart så får hoppas det ger mer svar

11 Natalie Honkonen:

Såå bra inlägg och intressant att läsa!

12 Martina:

Jättebra inlägg! Verkligen starkt skrivet av dig <3 Kram

13 Tilda Barkselius:

Otroligt starkt skrivet och du verkar ha massor av kloka tankar!!

14 Gabriella:

Såå starkt att du delar med dig av allt, många kramar!!

15 JoJo:

jag har sagt det förr och jag säger det igen. du är så stark som delar med dig av såna här saker till oss läsare! <3

sv; ja det ska bli så jävla kul att få åka dit! :D nej jag betalar resan helt själv. haha! risken finns att jag kommer shoppa ihjäl mig! ska åka med tom resväska xD kramis

16 A:

Ja, livet är inte enkelt direkt. Relationer är ofta komplicerade. Det är inte bara att vända ryggen till och så är allt bra. Någonstans så älskar ju alla barn sina föräldrar, oavsett vad. Och det sista man vill är att ha en massa dåligt samvete och ouppklarade saker när någon dör. Måste vara så jobbigt med den här oron för vad som händer med honom!! Vet hur det är att känna oro för en förälder (inte på grund av missbruk, men pga sjukdom och ålder) och det är så tärande!!
Kram!

Kommentera här: