Hyperaktiv VS utmattad

Jag har mina dagar och vem har inte det?

Vissa dagar kan jag ha full fart,något jag gärna skulle vilja ha varje dag för det mår jag bäst av men tyvärr kliver utmattningen på när jag minst anar det.

När jag har mina hyperaktiva dagar så är det inte så lätt för andra att hänga med och det kan jag förstå. Jag är positiv, glad, sprallig och vill göra allt och jag gör allt på väldigt kort tid. Jag babblar med allt och alla, vill så mycket, känner så mycket. Jag älskar att vara hyperaktiv då jag är som mest kreativ och social. Jag styr och donar och känner att jag har full kontroll över mitt liv. Jag bara älskar känslan av energin jag får. Vart den kommer i från har jag ingen aning om, men när den kliver på är det bara att haka på liksom.

Sen kommer den där förbannade dagen då jag är helt utslagen, den känslan av orkeslöshet när man är bakis, typ så. Den knackar på som ett brev på posten och den kommer oavsett vad. En följd av min hyperaktiva period liksom. Jag vet att känslan kan man inte bli av med och det är bättre att känna än att inte känna något alls, så nej jag flyr den inte, MEN jag har inte lärt mig att acceptera den. Jag är helt slut, det är som att jag måste ha en dags vila från mitt liv, bara stänga av, låsa in mig och vara i fred. Nej jag är inte deppig, men jag har bara ingen lust. Lusten jag har då är att vara ensam. Vill inte prata med någon, vill inte göra särskilt. Så det ska man inte ta personligt om man är min vän, sedan kan jag förstå att det inte är lätt för andra att förstå mig, ni behöver inte det heller men visa lite respekt bara så är jag nöjd.  När jag är ”utmattad” vill jag inte ens vara mig själv, det känns som att jag är fånge i min egna kropp som jag bara vill kliva ur. Mina tankar går, det här är inte jag. Varför kommer dom här j*vla dagarna, jag vill göra något, vad ska jag göra, eh jag skiter i det. Typ så ser det ut. Sen när jag har ”vilat” klart är jag på hugget igen.

 

Hela jag, mitt humör och mina känslor är en berg och dalbana. Det är som att jag sitter i en vagn, helt ovetande om att jag sitter i den, vagnen åker sakta uppför, där allt är på topp, när vagnen är på toppen är också känslan super härlig och där, just där släpps spärren och jag åker fort som f*n nedför, sedan följer jag bara med, jag sitter i vagnen och undrar när ska den stanna. Jag får bita ihop helt enkelt och stå ut hela vägen. Så är det väl med hela livet, det är en stor resa, en ända stor resa.

 

Jag är ändå glad för att jag är såhär, konstigt nog, men jag vet heller inget annat. Jag vet hur det är att känna lycka och tar vara på den, jag vet också hur svårt det kan vara i bland och jag tar vara på dem stunderna också. Jag vet vad jag känner, jag vet vad jag vill, trots att jag många dagar blir hindrad i mig själv att göra vissa saker, till slut kommer jag ändå dit jag vill. Jag har en kraft och en oerhörd ork när jag väl är inne i det och det är jag väldigt glad för.

 

Vilken energi har du?


Kommentarer:

1 Catta Stroph:

Ungefär samma som du. En väldigt varierande aktivitetsnivå. Det andra blir trötta av, det kraschar jag av. Antagligen för att min hjärna går i en helt annan hastighet än deras. Alla intryck är sjukt mycket fler och starkare hos mig.

Svar: Visst är det jobbigt?
Polly Svensson

2 ohappa.blogg.se:

Samma här! Sjukt varierande, och vet aldrig när det slår över!

Svar: Det är sjukt jobbigt. Hur hanterar du detta?
Polly Svensson

3 maasen179:

Känner igen! Igår tex gick jag från energi och glädje till apati och depp på en millisekund. En berg- och dalbana med omänskliga G-krafter!!!

Svar: Har du funnit något sett att hantera det?
Polly Svensson

4 maasen179:

Känner igen! Igår tex gick jag från energi och glädje till apati och depp på en millisekund. En berg- och dalbana med omänskliga G-krafter!!!

5 maasen179:

Att skriva är ju ett sätt att hantera det. Känns som en bra ventil, vare sig det är på nätet eller i en skrivbok så känns det ofta skönt att skriva av sig frustration. Annars är nog mitt bästa sätt att prata tror jag. Optimalt vore ju att 24-7 ha någon standby som förstår precis hur man funkar som man kan prata med . Men det är ju kanske inte så sannolikt att man har den backupen. Så en kombination av båda kanske?

Svar: Hahaha det var bra skrivet, typ så jag med känner. Skriva är superbra, men prata är bäst, men det kan också bli fel om man gör det för myk med folk som inte fattar att man är som man är. Kombo är alltid bäst, det där med att hitta balans är lite svårt i bland
Polly Svensson

6 maasen179:

Stämmer för mig också! Har varit med om att öppna upp för mycket för någon som inte riktigt kan förstå. Och då finns alltid risken att personen berättar för andra som förstår ännu mindre. Kanske är det den personen som försöker förstå själv, men det riskerar ju att bli dåligt för mig... Så... Det gäller nog att välja klokt vem man surrar med om sitt innersta :)

Svar: Absolut. Privata saker kan man ta med dem man litar på, resten kan man kallprata med.Mvh
Polly Svensson

Kommentera här: