En gång i Tunisien ( år 2012)

Det var väldigt oroligt när vi var där, så mestadels av tiden tillbringade vi tyvärr vid hotellområdet. På kvällen gick vi knappt ut. Tråkig semester, men jag får skylla mig själv som hade så bråttom att bara komma i väg någonstans. Vi visste inte ens om att det var oroligt där. Det märkte vi när vi kom dit satt säga. Jag vet att man ska hålla sig uppdaterad via media, men nu gjorde inte jag det och fick som sagt skylla mig själv. Det blev en semester i alla fall.
 
 
Bränd köttbulle, jag med andra ord. Aj vad ont detta gjorde.
 
 
Arg var jag som vanligt, nej då, men alla djuren jag såg var fastkedjade i solen. Jag vet att dem inte har samma syn som oss på djur, men jag fixar inte att se sånt. Jag blev arg på ett gäng killar/män som behandla sina kameler eller dromedarer enligt mig på ett dumt sätt. Jag röt i från, de tjata om jag ville rida, absolut inte, sponsrar inte sådant. Ja efter det kunde jag inte gå ner till stranden något mer.
 
 
Och så där jobbade han.
 
 
 
Jag blev smått förvånad över alla dessa killar som byggde ett hotell nästan bredvid vårat. De befann sig på hög höjd, utan arbetskläder eller någonting. De stod uppe i luften på byggnaden och svetsade utan skyddsglasögon. Där fanns det inte någon tanke på risker eller säkerhet inte.
 
 
 

Kommentarer:

1 Lis Mari:

Det är tur att vi har lagstadgar och kollektivavtal alltså. Nu tänker jag på de som bygger hotellen, det måste ju vara närmast livsfarligt!

Svar: Absolut är det bra. Det som jag gillar med att resa är att se hur andra har det. De fanns dem som jobbade som knappt var i tonåren, inga arbetskläder eller skydd av något slag. De jobbade nästan dygnet runt, för att vi turister vill ha fina hotell. Vi får dock inte glömma att de tjänar pengar på oss, men om pengarna verkligen går till dem stackars pojkarna har jag svårt att tro. Kram
Polly

2 Amanda Jona [SPONTAN]:

Men oj, brukar inte ambassaderna och flygbolagen gå ut och varna för om det är oroligheter i landet innan man åker dit? Jag menar den arabiska våren har ju pågått sedan 2010 och det är ju många länder som är oroliga i det området än idag :)

Svar: Så här låg det till, planen var att jag skulle ta en sista minuten, fast bestämd. Resmålet skulle bli Egypten, allt var slutsålt över allt. I panik tog jag ett mindre bra flygbolag, det ända flygbolag som flög till Tunisien, jag tyckte det var lite konstigt att alla resor dit inte fanns, jag lyckades ta mig dit, och i efterhand förstod jag varför de andra flygbolagen inte flög dit. Jag skyller inte på någon, det var jag som var hetsig och ville i väg, utan att kolla upp någonting egentligen. Kram
Polly

Kommentera här: